tisdag 27 januari 2009

Rensa i röran-utmaning: Hobbyrummet del 1

Att feng shui:a vårt hobbyrum är mitt första uppdrag i Rensa i röran-utmaningen.

Hobbyrummet är ett stort rum som min sambo o jag delar. Ett skapa ett rum för att samla det vi brinner för, ett stort och luftigt rum av sprudlande kreativitet. Så var tanken när vi flyttade in i mars 2008 och bestämde att ställa sängen i ett minirum och låta våra hobbies och vår kreativitet att få ordentligt utrymme.

Efter ett antal halvdana ommöbleringar så kunde vi lugnt konstatera att rummets kreativitet ätits upp av ett svårbemästrat kaos: yogamattor, pilatesbollar, massagebänken blandat i ett virrvarr med ett överfullt skrivbord, sambons datorer, orgel, gitarrer o inspelningsutrustning. KAOS.

Ett rum vi stänger dörren till när folk kommer hem. Där allt som man inte har tid, ork, lust.. att ta hand om just nu dumpas. Men en stängd dörr äter sig den tunga energin igenom och sprider en trött stämning i hela lägenheten. Så snacka om jag blev glad när min vän Maria berättade om rensningsutmaningen hon deltog i.

Jag gick direkt med i utmaningen och rensningspeppen har håll i sig sen dess.

Har delat in hobbyrumsrensningen i steg. Före och efterbilder finns här. Visst blev det mysigt?



kaos. oinspirerande. energidränerande.



harmoni. lugn. naturkosmetiskt behandlingsrum


harmoni. lugn. yoga & mediationsrum

4 kommentarer:

Sara sa...

fiiint! men hur gjorde du? herregud vad allt sker simultaniously är själv i "fulla tag" med garderob, vill överhuvudtaget kasta alla mina ägodelar, men det liksom går inte. vet inte ens hur jag ska kasta. tänker men vart tar det här vägen och de här elektroniska prylarna, vad händer med dem? gör de kanske minnst skada av att ligga kvar? hopplös tanke..
vill ha helt fria axlar, ska verkligen försöka nu, AWAY...
schysst me pepp just på detta område, just nu!!!
-sahra

Maria sa...

Ååååh vad fint det blev, vill komma på besök :)

Emma sa...

sara: hihi jo vi verkar tänka så lika. måste vara för vara pappor är tvillingar.. eller vad tror du?
har också funderat mkt kring vad som egentligen händer med elektroniska prylar när vi slänger dem. man blir ju inte gladare av att se reportage om att de skeppas till länder i afrika o asien där barn o fattiga eldar upp dem för att få tag i dyrbar metall som de kan sälja för att få råd till mat heller. ojoj det finns så mkt som är galet med vårt konsumtionssamhälle. mitt försök att minska elektroniknedskräpningen är att typ aldrig köpa ny mobil, tv osv..

Emma sa...

maria maria: du får komma hit nästa helg, när jag är tillbaks i stan. då bjuder jag på te o veganvänligt hembakt bröd på yogamattan i fin-hobbyrummet :)